פגיעות בהריון – באם ובעובר

אשה בהריון היא במצב מיוחד ורגיש. לעתים היא סובלת מצרבת או בחילות, עייפות בלתי מוסברת. היא איננה כתמול שלשום. במיוחד בהריון הראשון אין לה גם מושג ממשי לגבי כל השינויים המתרחשים בגופה.

הסבתות אומרות לה לאכול כפליים ואילו רופאת הנשים אומרת לה לא לעלות יותר מדי במשקל. אף אחת לא מספרת להריונית על כל הכרוך בהריון ובלידה – גם כאשר היא הולכת (עם או בלי בן הזוג) לקבוצה להכנה ללידה.

היא מגלה שהיא חשובה כממשיכת הדור הבא והוריה והורי הגבר מצפים ללידת הנכד/ה. ברוב המקרים ההריון חולף עובר לו בלי בעיות מיוחדות ולבסוף כל המשפחה שמחה בלידת התינוק/ת. מצב זה נכון לגבי זוגות החיים בשלום ובשלוה ללא מתחים ובעיות אלימות. אולם חלק מהנשים בחברתנו ובחברות רבות נוספות בעולם, מגלות שדווקא בעת זו שבה הן רגישות ופגיעות, בן הזוג הופך לאלים מילולית, מינית ופיזית.

בעבודתי רבת השנים במקלטים לנשים קרבנות אלימות, למדתי לראשונה על התופעה הקשה: הכאת נשים בעת ההריון.

גיליתי שמצויים רופאי נשים המוכנים להאמין שאשה מועדת באמבטיה, נתקלת בשטיח, מתגלגלת במדרגות. הרי היא אינה מורגלת בהריון ויציבותה אינה כמקודם. אולם כאשר לא שואלים מאומה בדבר האפשרות של הכאה בידי בן הזוג לא יקבלו תשובה.

אישה החיה במעגל אלימות משותקת מאימה. עשרות נשים תיארו כיצד נזרקו על הרצפה, ספגו מכות עזו על בטנן, בעטו בהן. מי שעולל להן דבר זה הוא אבי התינוק הנמצא ברחמן.

המציאות העגומה היא שונה לחלוטין.  מאות נשים דיווחו לי על הכאה בהריון, הכאה שגרמה להן להפיל את פרי בטנן בחודשים שונים של הריונן. מול עיני ראיתי אשה שדיווחה על הכאה בידי הגבר שהייתה נשואה לו (בשבוע 10), ובמהלך השיחה החל שטף דם. כשהובהלה לחדר מיון התבשרה שהפילה את עוברה.

באחד הימים הגיעה אלינו אשה עם זרוע שבורה ומגובסת. הצעירה העייפה שהוכתה בידי בעלה, חזרה מבי"ח ועמה שלושה ילדים. ילדה כבת  6, ילד בן 4 ותינוק בן כשנתיים, הסובל משיתוק מוחין. הכנתי לאשה ולילדים הגדולים משהו לאכול ולשתות. אמרתי לאם שאינני יודעת כיצד לטפל בתינוק ששכב בזרועה הבריאה ללא ניע. "מעולם לא טפלתי בילד עם שיתוק מוחין", התנצלתי. לא ידעתי האם הוא מסוגל לשבת, כיצד להרים אותו מבלי לפגוע בו. אחת מהנשים הצעירות קמה, לקחה את התינוק מידי אמו, הכינה לו בקבוק מזון, החליפה אותו. והכל בטבעיות כאילו היא התנסתה בכגון זה. שאלתי אותה כיצד היא יודעת לטפל בילד פגוע שיתוק מוחין והיא ענתה לי שגם לה ילדה פגועה במוסד. לימים הגיעה אלינו אשה עם ילד נוסף עם שיתוק מוחין. היא סיפרה כי בהריון הקודם הוכתה קשות והפילה את עוברה לאחר יומיים. היינו שבע נשים בחדר ואז אשה נוספת אמרה לפתע:  "גם לי יש ילד פגוע  במוחו."

הצטמררתי. נתון שכזה, במקלט לנשים אינו מקרי. מחצית מהנשים דיירות המקלט שהיו עמי בחדר ההוא היו אמהות לילדים עם שיתוק מוחין? אין סטטיסטיקה שכזו.

התחלתי להתעניין בנושא.

בעת ביקור בנורבגיה פגשתי ברופאת ילדים, ד"ר בריט שיי, שמסרה את ספרה בעניין הכאת נשים בהריון.  ד"ר שיי עבדה במקלטי נשים בטרונדהיים. דברנו על הנושא בספרה היא ציינה פגיעות בהריון, הפלות "עצמוניות", לידת ילדים עם פגמים מולדים. לידת תינוקות 3 שבועות לפני תום ההריון.

מחקרים רבים שנערכו במספר מדינות מצביעים על הקשר בין הריון והכאת נשים עם תוצאות נוראות לפרי בטנן. מאות אלפי מאמרים נכתבו ואלפי מחקרים בוצעו והקשר ברור לחלוטין – ההריון מסוכן לאשה הנשואה לגבר אלים. לפני שנים נערך מחקר במדינת מרילנד בארה"ב. המחקר נמשך מספר שנים. מתוך 73 נשים שנפטרו במהלך ההריון נמנו הסיבות למותן: 20%  מהנפטרות מתו כתוצאה מחבלות שנגרמו ממכות בזמן ההריון. רק לאחר מכן נשים שנפטרו מרעלת הריון ומסבוכים ומחלות שונות.

ניתן למצוא בגוגל כתבות אין סוף לנושא כאוב זה באנגלית.

הגיעה העת לערוך מחקרים מעמיקים בנושא גם בישראל.  וטובה שעה קודם.