תוכנית חיבו"ר
חוסן, יחסים וזוגיות רומנטית
תוכנית חינוכית בנושא אינטימיות ומערכות יחסים
תוכנית חיבו”ר הוקמה במטרה להנגיש באופן חינוכי וחוויתי את המורכבויות הגלומות במערכות יחסים ואינטימיות לנערים, נערות, צעירים וצעירות ברחבי הארץ לצד כלים מעשיים ליצירת תקשורת דיאלוגית בריאה ומוגנת.
על התוכנית
תוכנית חיבו”ר, הועסקת באינטימיות בריאה ומערכות יחסים מיטיבות, היא יוזמה ייחודית פרי שיתוף פעולה של עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים ועמותת אסל”י – ארגון סרט לבן ישראל.
במסגרת התוכנית, יועבר בסדנאות תוכן תיאורטי לצד תהליך חוויתי אישי וקבוצתי עם בני הנוער תוך שימוש בהפעלות, סימולציות, סרטונים ומדיה, שימוש ברשתות חברתיות וחומרים רלוונטיים נוספים מחיי היום-יום של בני ובנות הנוער.
התכנית מוכרת במאגר גפ”ן
(תכנית מספר 21456)
התוכנית נתמכת במימון מטעם
קרן שוסטרמן ישראל.
התכנית מלווה ביעוץ פדגוגי של ד”ר ירון שוורץ, מומחה בתחום מגדר וחינוך למיניות. בנוסף, בכדי למדוד אפקטיביות ואימפקט, התוכנית קיבלה ליווי במחקר הערכה בהובלת ד”ר שירלי בן שלמה מרצה בכירה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן וראש המגמה הטיפולית.
כחלק מהראייה ההוליסטית, בכל פרויקט שלנו נפגוש גם את הצוות החינוכי למפגשי הכנה והסיכום מתוך
הסתכלות על מגוון אנשי החינוך הלוקחים חלק בחייהם של בני הנוער.
צוות ההנחייה של התוכנית פרוס בכל רחבי הארץ ונוכל להגיע לכל מקום אליו נוזמן. התוכנית מופעלת כיום במגוון מרחבים – חינוך פורמאלי, חינוך בלתי פורמאלי, תוכניות שנתיות לצעירים וצעירות כגון שנת שירות ומכינות קדם צבאיות ובנוסף מועברת גם להורים למתבגרים ולצוותים חינוכיים.
תכנים וסילבוסים
-
תיכונים
-
בחטיבה העליונה, נפגוש את בני ובנות הנוער לרצף של 3 מפגשים. 2 מפגשים ראשונים מופרדים מגדרית (מנחה גבר עם הנערים ומנחה אישה עם הנערות) בכדי לאפשר מרחב שיח אינטימי ומעמיק בסביבה בטוחה המפגש השלישי יונחה בקו ע”י צוות ההנחייה לכל הכיתה יחד מתוך רצון לייצר קרבה, הבנה, אמפטיה וחיבור בין כל הקשת המגדרית.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון – מופרד
היכרות – הסכמות במרחב ויצירה משותפת עם הכיתה של מרחב בטוח, נעים, מכיל, רגיש ומאפשר להיפתח בו ולהביא את עצמנו בפגיעות.ציר הזוגיות – פיתוח חשיבה ביקורתית אודות השלבים השונים במערכות יחסים והחשיבות אל איטיות והדרגתיות בבניית קשר, אמון ובטחון. נלמד גם כלים לזיהוי של אלימות אינטימית (שפת קטה) במרחבים שונים בחיינו (בית, זוגיות, כיתה, חוג, תנועת נוער, מפגשים חברתיים).
מפגש שני – מופרד
ציר הסכמה ורצון – היכרות עם ציר ההסכמה שמשרת אותנו במגוון מערכות היחסים בחיינו. למידה חוויתית בכיתה ותרגול נורות ירוקות במערכות יחסים. חיזוק התנהגויות מיטיבות.שיקולים במערכת יחסים – שימוש בתיאורי מקרה לבחינת הדינאמיקה הבריאה למול הרעילה בכניסה ובתוך מערכות יחסים. בתרגיל זה נוכל לשקף תפישות הקיימות בכיתה ולהציע אפשרויות מיטיבות. נעודד תקשורת מקרבת, אינטימיות, אמון, הדדיות ובטחון.
מפגש שלישי – משותף
גישור – הסכמות במרחב, שיח מיטיב ומעצים, כלים להקשבה מאפשרת בתוך הכיתה.מודל מעגל החיבו”ר – מודל ייחודי שפותח במסגרת התוכנית. המודל מאפשר הסתכלות מורכבת על מערכות יחסים רומנטיות ותרגול סימולטיבי במעגל של דינאמקיות מורכבות אשר מלמד כיצד לייצר תקשורת דיאלוגית בתוך מערכות יחסים.
חברות טובה והעומד/ת מן הצד – שימוש במתודה אשר מפגישה אותנו עם התחושות העולות בנו כאשר אנו מרגישים שמישהו.י בסביבה שלנו נמצא.ת ביחסים שאינם בריאים ומה הכלים שברשותנו להתערבות רגישה במצבים הדורשים סיוע ותמיכה.
-
צוותים חינוכיים
-
קהל יעד משמעותי שלנו הוא השכבה המחנכת, כלומר הורים וצוותים חינוכיים.
יצרנו סדנאות המיועדות עבור צוותים חינוכיים והורים למתבגרים, סדנאות המעבירות מסר חשוב אודות ״איך להפוך לכתובת רלוונטית עבור בני הנוער״.
בסדנאות נלמד כלים מעשיים להתמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות, זיהוי התנהגויות סיכון, יצירת שיח כנה, פתוח וחשוף, מידע עדכני ורלוונטי להפנייה לגורמים מקצועיים והכי חשוב מתודות ופרקטיקות עבודה המתאימות לשכבות הגיל השונות.
הסדנאות שלנו מותאמות לצוותים השונים ע״פ צרכיהם, גם באורך התהליך וגם בתוכן המפגשים. ניתן להזמין אותנו לכל מקום בארץ ולהתאים את המפגש לצרכים שעולים מהשטח, לזמן בשנה״ל בו אנו נמצאים וכמובן ליכולת התקציבית של המסגרת המזמינה.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון
שייכות ובטחון – שימוש במודל “שלבים בחיי קבוצה” כלים ליצירת מרחבי שיח אינטימיים ובסיס לליווי קבוצה תהליכית המאופיינת בבנייה הדרגתית של מרחב בטוח, נעים ומאפשר.הסכמות – התפתחות והתבגרות בריאות קורות בתוך מרחב של גבולות והסכמות. נתרגל יצירת מסגרת חינוכית מיטיבה בתוך מרחב של התנהגויות סיכון.
מפגש שני
מעגל האלימות – לימוד מודל “דאטון” ותיאוריה אודות סוגי אלימות וצירי הפעלתה.כלים לזיהוי מערכות יחסים אלימות בתוך המכינה ובחייהם הפרטיים של הצעירים והצעירות.
מפגש שלישי
להפוך לכתובת – מודל “החמלה”, שלבים במתן מענה מיטיב לנושאים מורכבים.
סימולציות – תרגול דינמיקות פרטניות וקבוצתיות שיכולות לעלות במהלך השנה. -
מכינות קדם צבאיות
-
מכינות קדם צבאיות, שנת שירות, שירות לאומי, משרד הבטחון.
יצרנו תוכנית תהליכית ייחודית עבור צעירים וצעירות אשר יפגשו את המנחים שלנו לאורך השנה. במסגרת הסדנאות נדבר ונתרגל אינטימיות כשער לנוכחות מיטיבה בחיינו. נחקור מערכות היחסים החל מהדינמיקה בקבוצה ועד חיים אישיים, משפחתיים ורומנטיים. בתוך השיח על אינטימיות נתייחס גם למין ומיניות חיובית כבסיס להתפתחות אישית.התכנית תיפתח בסדנת הכנה שמנהל התוכנית (או נציגו) מעביר לכל הצוות החינוכי של המכינה. לאחר מכן, ובהמשך השנה, יפגוש מנחה גבר את קבוצות הצעירים ומנחה אישה תפגוש את קבוצות הצעירות. התהליך במכינה מתוכנן לרצף של בין 5-10 ע”פ רצון וצרכי המכינה. נמליץ על 1 או 2 מהמפגשים שיהיו לכל הקבוצה יחד בשיתוף מגדרי, למפגשים הללו יש ערך גבוה ביצירת גשרים ושיח בין מגדרי מיטיב יותר.
התוכנית מתבססת במהותה על עקרונות שמובילים אותנו בשיח שנשאף ליצור:אחדות – ואהבת לרעך כמוך. הבסיס לכל עשייתנו. הערכים המובילים אותנו הם כבוד האדם וחירותו, איזון ושוויון מגדרי, ליבירליזם ויצירת סביבת חיים מוגנת עבורנו כחלק מאהבת הארץ ותושביה.
חשיפות – חוסן רגשי ונפשי קשור ליכולת להביא פגיעות למרחב הקבוצתי. נלמד איך להיחשף באופן מוחזק ומותאם לקבוצה וכיצד ליצור מרחבי שיח בטוחים עבור זה. דרך עידוד החשיפה האישית, נוכל לאפשר לצעירים ולצעירות לתרגל איך להביא פגיעות יחסים ודינאמיקות בין אישיות, תרגול שישרת אותם רבות בהמשך חייהם. פגיעות היא הצד השני של תוקפנות.
חשיבה ביקורתית – בעידן המדיה בו אנו חיים שבו לא ברור מה אמת ושקר, נרצה לעודד חשיבה ביקורתית ולחזק את הסמכות הפנימית שלנו להתבוננות, תהליכי חשיבה וקבלת החלטות.
אינטימיות – אינטימיות כשער ליצירת מערכות יחסים מיטיבות בחיים (משפחתיים, חברתיים, קולגיאליים, רומנטיים). אינטימיות איננה בהכרח מיניות וכאשר נצליח לעשות את ההפרדה נוכל לאפשר חיבורים קרובים יותר בין אנשים, נוכל להביא הקשבה עדינה, נוכחות ורגישות מבלי שזה יתפרש כהזמנה רומנטית/מינית.
סילבוס המפגשים:מפגש 1 מופרד מגדרית – פתיחה, היכרות והסכמות
מפגש 2 מופרד מגדרית – ציר הזוגיות
מפגש 3 מופרד מגדרית – ציר ההסכמה והרצון
מפגש 4 משותף מגדרית – מודל מעגל החיבו”ר
מפגש 5 מופרד מגדרית – הזוגיות האידיאלית
מפגש 6 מופרד מגדרית – נוכחות כשער למיניות בריאה
מפגש 7 מופרד מגדרית – רשת, מדיה ומה שביניהן
מפגש 8 משותף מגדרית – חברות טובה והעומד/ת מן הצד
מפגש 9 מופרד מגדרית – איך לריב מיטיב
מפגש 10 מופרד מגדרית – סיכום ופרידה מופרד מגדרית
-
חטיבות ביניים
-
בחטיבת הביניים, נפגוש את בני ובנות הנוער לרצף של 3 מפגשים. בכיתות ט’ נקיים 2 מפגשים ראשונים מופרדים מגדרית (מנחה גבר עם הנערים ומנחה אישה עם הנערות) בכדי לאפשר מרחב שיח אינטימי ומעמיק בסביבה בטוחה והמפגש השלישי יונחה בקו ע”י צוות ההנחייה לכל הכיתה יחד. בכיתות ז’+ח’ נקיים את שלושת המפגשים בהפרדה מגדרית מתוך רצון לשמור על רמת שיח מותאמת בין הבנים לבנות (בגיל הזה הפערים גדולים ומורכבים מדיי לגישור).
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון – מופרדהיכרות – הסכמות במרחב ויצירה משותפת עם הכיתה של חוזה בלתי כתוב שילווה אותנו במהלך המפגשים. אבן הבניין המשמעותית ביותר בגיל הזה היא יצירת מרחב בטוח וסביבה מאפשרת ולא שיפוטית.
הגנות וגבולות – נשאף לייצר למידה אודות הטבע שלנו – מנגנוני ההגנה שלנו וכיצד הם מתבטאים בגבולות שלנו (המודעים והבלתי מודעים). הפעילויות יונחו דרך משחקים מעוררים ודרך צפייה בסרטונים ותכנים רלוונטיים ועדכניים במדיה.
ביטוי אישי – כלים לגילוי הביטוי אישי מיטיב. בגיל ההתבגרות לעיתים הפרץ ההורמונלי מביא איתו מחירים גבוהים ויחד נרצה ללמוד כיצד לווסת את המערכת העצבית שלנו ולבטא עצמנו באופן ששומר עלינו ועל הסביבה.
מפגש שני – מופרדציר הסכמה ורצון – היכרות עם ציר ההסכמה שמשרת אותנו במגוון מערכות היחסים בחיינו. למידה חוויתית בכיתה ותרגול נורות ירוקות במערכות יחסים חברתיות. חיזוק התנהגויות מיטיבות.
חברות טובה – נחקור עם הקבוצות מהן הקווים לדמותה של חברות טובה. כיצד נרצה שיתנהגו אלינו וכיצד זה משתקף בהתנהגותנו. השפעות האמירות שלנו על אחרים ואחרות והזמנה לפיתוח חשיבה ביקורתית אודות העברת תכנים פוגעניים.
רווחים ומחירים – המעבר מגיל ילדות לגיל ההתבגרות נושא איתו אחריות. נשאף ללמד כיצד לקחת אחריות על מעשינו, להכיר במחירים שאנו עלולים לשלם, להבין את מאזן עלות-תועלת אשר מלווה ומשרת את כולנו בחיינו הבוגרים.
מפגש שלישי – משותףהשפעות סביבתיות – מה החופש הפנימי שלנו לפעול כפי שמתאים לנו בחיים? קוים לדמותה של הסללה מגדרית. לגדול בעידן רשתות חברתיות והשפעה על ההתבגרות המינית שלנו.
צפייה בסרט – סרט שעוסק ברגישות של דינאמיקות בין אישיות. נועד לעורר את בני ובנות הנוער לסביבה שלהם.ן ולאפשרות שלהם להיות חלק מיטיב מיצירת סביבה בטוחה. דיון ואינטגרציה.
סימולציות – תרגול חוויתי עם דוגמאות מחיי היום-יום של בני הנוער.
-
בלתי פורמלי
-
תוכנית חיבו”ר מפעילה סדנאות גם במרחבים הבלתי פורמליים. במושבים, בקיבוצים, בתנועות הנוער, בבית סוהר לנערים “אופק”, בכפרי נוער ובכל מקום אליו נוזמן.
בנינו, אצלנו בתוכנית, תוכנית מערכים אשר נקראת “עבודה במרחבים משתנים” והיא מתאפשרת הודות ליכולות המנחים והמנחות שלנו להביא גמישות, דינאמיות, הקשבה לקבוצה, כישורי אלתור והתאמה למרחב.
במרחבים הבלתי פורמליים, נרצה להביא גם את החיבור הבייתה. לשים דגש על החיבו”ר לעצמנו בתוך המרחב המשפחתי – הורים, אחים, משפחה מורחבת. נעודד את בני ובנות הנוער להביא את השיח אודות אינטימיות ויחסים אליהם הבייתה ולהמשיך לתת לנושא להדהד גם בקבוצת השווים. באופן כללי, לתת רוח גבית לשיתוף ויצירת קשרים בריאים עם מבוגרים בחייהם אשר יכולים להיות עבורם כתובת רלוונטית וערוץ תמיכה.
כי הרי לכולנו ידוע שהתבגרות מיטיבה קורית בתוך רשת של קשרים בריאים המאפשרים מרחב בטוח להתפתחות.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
ראו את הלשוניות של “תיכונים” ו”וחטיבות” לפי צורכי המסגרת והגילאים בה.
בחטיבה העליונה, נפגוש את בני ובנות הנוער לרצף של 3 מפגשים. 2 מפגשים ראשונים מופרדים מגדרית (מנחה גבר עם הנערים ומנחה אישה עם הנערות) בכדי לאפשר מרחב שיח אינטימי ומעמיק בסביבה בטוחה המפגש השלישי יונחה בקו ע”י צוות ההנחייה לכל הכיתה יחד מתוך רצון לייצר קרבה, הבנה, אמפטיה וחיבור בין כל הקשת המגדרית.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון – מופרד
היכרות – הסכמות במרחב ויצירה משותפת עם הכיתה של מרחב בטוח, נעים, מכיל, רגיש ומאפשר להיפתח בו ולהביא את עצמנו בפגיעות.
ציר הזוגיות – פיתוח חשיבה ביקורתית אודות השלבים השונים במערכות יחסים והחשיבות אל איטיות והדרגתיות בבניית קשר, אמון ובטחון. נלמד גם כלים לזיהוי של אלימות אינטימית (שפת קטה) במרחבים שונים בחיינו (בית, זוגיות, כיתה, חוג, תנועת נוער, מפגשים חברתיים).
מפגש שני – מופרד
ציר הסכמה ורצון – היכרות עם ציר ההסכמה שמשרת אותנו במגוון מערכות היחסים בחיינו. למידה חוויתית בכיתה ותרגול נורות ירוקות במערכות יחסים. חיזוק התנהגויות מיטיבות.
שיקולים במערכת יחסים – שימוש בתיאורי מקרה לבחינת הדינאמיקה הבריאה למול הרעילה בכניסה ובתוך מערכות יחסים. בתרגיל זה נוכל לשקף תפישות הקיימות בכיתה ולהציע אפשרויות מיטיבות. נעודד תקשורת מקרבת, אינטימיות, אמון, הדדיות ובטחון.
מפגש שלישי – משותף
גישור – הסכמות במרחב, שיח מיטיב ומעצים, כלים להקשבה מאפשרת בתוך הכיתה.
מודל מעגל החיבו”ר – מודל ייחודי שפותח במסגרת התוכנית. המודל מאפשר הסתכלות מורכבת על מערכות יחסים רומנטיות ותרגול סימולטיבי במעגל של דינאמקיות מורכבות אשר מלמד כיצד לייצר תקשורת דיאלוגית בתוך מערכות יחסים.
חברות טובה והעומד/ת מן הצד – שימוש במתודה אשר מפגישה אותנו עם התחושות העולות בנו כאשר אנו מרגישים שמישהו.י בסביבה שלנו נמצא.ת ביחסים שאינם בריאים ומה הכלים שברשותנו להתערבות רגישה במצבים הדורשים סיוע ותמיכה.
קהל יעד משמעותי שלנו הוא השכבה המחנכת, כלומר הורים וצוותים חינוכיים.
יצרנו סדנאות המיועדות עבור צוותים חינוכיים והורים למתבגרים, סדנאות המעבירות מסר חשוב אודות ״איך להפוך לכתובת רלוונטית עבור בני הנוער״.
בסדנאות נלמד כלים מעשיים להתמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות, זיהוי התנהגויות סיכון, יצירת שיח כנה, פתוח וחשוף, מידע עדכני ורלוונטי להפנייה לגורמים מקצועיים והכי חשוב מתודות ופרקטיקות עבודה המתאימות לשכבות הגיל השונות.
הסדנאות שלנו מותאמות לצוותים השונים ע״פ צרכיהם, גם באורך התהליך וגם בתוכן המפגשים. ניתן להזמין אותנו לכל מקום בארץ ולהתאים את המפגש לצרכים שעולים מהשטח, לזמן בשנה״ל בו אנו נמצאים וכמובן ליכולת התקציבית של המסגרת המזמינה.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון
שייכות ובטחון – שימוש במודל “שלבים בחיי קבוצה” כלים ליצירת מרחבי שיח אינטימיים ובסיס לליווי קבוצה תהליכית המאופיינת בבנייה הדרגתית של מרחב בטוח, נעים ומאפשר.
הסכמות – התפתחות והתבגרות בריאות קורות בתוך מרחב של גבולות והסכמות. נתרגל יצירת מסגרת חינוכית מיטיבה בתוך מרחב של התנהגויות סיכון.
מפגש שני
מעגל האלימות – לימוד מודל “דאטון” ותיאוריה אודות סוגי אלימות וצירי הפעלתה.
כלים לזיהוי מערכות יחסים אלימות בתוך המכינה ובחייהם הפרטיים של הצעירים והצעירות.
מפגש שלישי
להפוך לכתובת – מודל “החמלה”, שלבים במתן מענה מיטיב לנושאים מורכבים.
סימולציות – תרגול דינמיקות פרטניות וקבוצתיות שיכולות לעלות במהלך השנה.
מכינות קדם צבאיות, שנת שירות, שירות לאומי, משרד הבטחון.
יצרנו תוכנית תהליכית ייחודית עבור צעירים וצעירות אשר יפגשו את המנחים שלנו לאורך השנה. במסגרת הסדנאות נדבר ונתרגל אינטימיות כשער לנוכחות מיטיבה בחיינו. נחקור מערכות היחסים החל מהדינמיקה בקבוצה ועד חיים אישיים, משפחתיים ורומנטיים. בתוך השיח על אינטימיות נתייחס גם למין ומיניות חיובית כבסיס להתפתחות אישית.
התכנית תיפתח בסדנת הכנה שמנהל התוכנית (או נציגו) מעביר לכל הצוות החינוכי של המכינה. לאחר מכן, ובהמשך השנה, יפגוש מנחה גבר את קבוצות הצעירים ומנחה אישה תפגוש את קבוצות הצעירות. התהליך במכינה מתוכנן לרצף של בין 5-10 ע”פ רצון וצרכי המכינה. נמליץ על 1 או 2 מהמפגשים שיהיו לכל הקבוצה יחד בשיתוף מגדרי, למפגשים הללו יש ערך גבוה ביצירת גשרים ושיח בין מגדרי מיטיב יותר.
התוכנית מתבססת במהותה על עקרונות שמובילים אותנו בשיח שנשאף ליצור:
אחדות – ואהבת לרעך כמוך. הבסיס לכל עשייתנו. הערכים המובילים אותנו הם כבוד האדם וחירותו, איזון ושוויון מגדרי, ליבירליזם ויצירת סביבת חיים מוגנת עבורנו כחלק מאהבת הארץ ותושביה.
חשיפות – חוסן רגשי ונפשי קשור ליכולת להביא פגיעות למרחב הקבוצתי. נלמד איך להיחשף באופן מוחזק ומותאם לקבוצה וכיצד ליצור מרחבי שיח בטוחים עבור זה. דרך עידוד החשיפה האישית, נוכל לאפשר לצעירים ולצעירות לתרגל איך להביא פגיעות יחסים ודינאמיקות בין אישיות, תרגול שישרת אותם רבות בהמשך חייהם. פגיעות היא הצד השני של תוקפנות.
חשיבה ביקורתית – בעידן המדיה בו אנו חיים שבו לא ברור מה אמת ושקר, נרצה לעודד חשיבה ביקורתית ולחזק את הסמכות הפנימית שלנו להתבוננות, תהליכי חשיבה וקבלת החלטות.
אינטימיות – אינטימיות כשער ליצירת מערכות יחסים מיטיבות בחיים (משפחתיים, חברתיים, קולגיאליים, רומנטיים). אינטימיות איננה בהכרח מיניות וכאשר נצליח לעשות את ההפרדה נוכל לאפשר חיבורים קרובים יותר בין אנשים, נוכל להביא הקשבה עדינה, נוכחות ורגישות מבלי שזה יתפרש כהזמנה רומנטית/מינית.
סילבוס המפגשים:
מפגש 1 מופרד מגדרית – פתיחה, היכרות והסכמות
מפגש 2 מופרד מגדרית – ציר הזוגיות
מפגש 3 מופרד מגדרית – ציר ההסכמה והרצון
מפגש 4 משותף מגדרית – מודל מעגל החיבו”ר
מפגש 5 מופרד מגדרית – הזוגיות האידיאלית
מפגש 6 מופרד מגדרית – נוכחות כשער למיניות בריאה
מפגש 7 מופרד מגדרית – רשת, מדיה ומה שביניהן
מפגש 8 משותף מגדרית – חברות טובה והעומד/ת מן הצד
מפגש 9 מופרד מגדרית – איך לריב מיטיב
מפגש 10 מופרד מגדרית – סיכום ופרידה מופרד מגדרית
בחטיבת הביניים, נפגוש את בני ובנות הנוער לרצף של 3 מפגשים. בכיתות ט’ נקיים 2 מפגשים ראשונים מופרדים מגדרית (מנחה גבר עם הנערים ומנחה אישה עם הנערות) בכדי לאפשר מרחב שיח אינטימי ומעמיק בסביבה בטוחה והמפגש השלישי יונחה בקו ע”י צוות ההנחייה לכל הכיתה יחד. בכיתות ז’+ח’ נקיים את שלושת המפגשים בהפרדה מגדרית מתוך רצון לשמור על רמת שיח מותאמת בין הבנים לבנות (בגיל הזה הפערים גדולים ומורכבים מדיי לגישור).
התכנים שנפגוש בסדנאות:
מפגש ראשון – מופרד
היכרות – הסכמות במרחב ויצירה משותפת עם הכיתה של חוזה בלתי כתוב שילווה אותנו במהלך המפגשים. אבן הבניין המשמעותית ביותר בגיל הזה היא יצירת מרחב בטוח וסביבה מאפשרת ולא שיפוטית.
הגנות וגבולות – נשאף לייצר למידה אודות הטבע שלנו – מנגנוני ההגנה שלנו וכיצד הם מתבטאים בגבולות שלנו (המודעים והבלתי מודעים). הפעילויות יונחו דרך משחקים מעוררים ודרך צפייה בסרטונים ותכנים רלוונטיים ועדכניים במדיה.
ביטוי אישי – כלים לגילוי הביטוי אישי מיטיב. בגיל ההתבגרות לעיתים הפרץ ההורמונלי מביא איתו מחירים גבוהים ויחד נרצה ללמוד כיצד לווסת את המערכת העצבית שלנו ולבטא עצמנו באופן ששומר עלינו ועל הסביבה.
מפגש שני – מופרד
ציר הסכמה ורצון – היכרות עם ציר ההסכמה שמשרת אותנו במגוון מערכות היחסים בחיינו. למידה חוויתית בכיתה ותרגול נורות ירוקות במערכות יחסים חברתיות. חיזוק התנהגויות מיטיבות.
חברות טובה – נחקור עם הקבוצות מהן הקווים לדמותה של חברות טובה. כיצד נרצה שיתנהגו אלינו וכיצד זה משתקף בהתנהגותנו. השפעות האמירות שלנו על אחרים ואחרות והזמנה לפיתוח חשיבה ביקורתית אודות העברת תכנים פוגעניים.
רווחים ומחירים – המעבר מגיל ילדות לגיל ההתבגרות נושא איתו אחריות. נשאף ללמד כיצד לקחת אחריות על מעשינו, להכיר במחירים שאנו עלולים לשלם, להבין את מאזן עלות-תועלת אשר מלווה ומשרת את כולנו בחיינו הבוגרים.
מפגש שלישי – משותף
השפעות סביבתיות – מה החופש הפנימי שלנו לפעול כפי שמתאים לנו בחיים? קוים לדמותה של הסללה מגדרית. לגדול בעידן רשתות חברתיות והשפעה על ההתבגרות המינית שלנו.
צפייה בסרט – סרט שעוסק ברגישות של דינאמיקות בין אישיות. נועד לעורר את בני ובנות הנוער לסביבה שלהם.ן ולאפשרות שלהם להיות חלק מיטיב מיצירת סביבה בטוחה. דיון ואינטגרציה.
סימולציות – תרגול חוויתי עם דוגמאות מחיי היום-יום של בני הנוער.
תוכנית חיבו”ר מפעילה סדנאות גם במרחבים הבלתי פורמליים. במושבים, בקיבוצים, בתנועות הנוער, בבית סוהר לנערים “אופק”, בכפרי נוער ובכל מקום אליו נוזמן.
בנינו, אצלנו בתוכנית, תוכנית מערכים אשר נקראת “עבודה במרחבים משתנים” והיא מתאפשרת הודות ליכולות המנחים והמנחות שלנו להביא גמישות, דינאמיות, הקשבה לקבוצה, כישורי אלתור והתאמה למרחב.
במרחבים הבלתי פורמליים, נרצה להביא גם את החיבור הבייתה. לשים דגש על החיבו”ר לעצמנו בתוך המרחב המשפחתי – הורים, אחים, משפחה מורחבת. נעודד את בני ובנות הנוער להביא את השיח אודות אינטימיות ויחסים אליהם הבייתה ולהמשיך לתת לנושא להדהד גם בקבוצת השווים. באופן כללי, לתת רוח גבית לשיתוף ויצירת קשרים בריאים עם מבוגרים בחייהם אשר יכולים להיות עבורם כתובת רלוונטית וערוץ תמיכה.
כי הרי לכולנו ידוע שהתבגרות מיטיבה קורית בתוך רשת של קשרים בריאים המאפשרים מרחב בטוח להתפתחות.
התכנים שנפגוש בסדנאות:
ראו את הלשוניות של “תיכונים” ו”וחטיבות” לפי צורכי המסגרת והגילאים בה.
המליצו עלינו
"המנחים הצליחו לייצר מרחב בטוח לשיח בנושאים רגישים ,הפגינו הרבה כבוד לתלמידים גם כשנאמרו דברים לא פשוטים והיו קשובים למשוב של המחנכים."
"המענה של מנהל התוכנית היה בליווי צמוד. גם כאשר החלה המלחמה בדרום, מה שגרם לקושי המשך הסדנאות, היתה הקשבה והתגמשות מלאה עם המצב."
"לאור הניסיון המוצלח של הסדנאות ושיתוף הפעולה ההדוק עם מנהל התוכנית והמנחים אין ספק שנמשיך בכך גם בשנה הבאה."