ההשלכות החברתיות של אלימות במשפחה

מרבים לדבר בארץ על אלימות בכל מקום שבו נמצאים צעירים וקשישים, חיילים ואזרחים, בכבישים, בבתי הספר, במועדונים ובפאבים, אלימות בתקשורת ובאינטרנט, בספורט ואלימות במשפחה.

מבלי להתייחס לאלימות בין עמים ולאומים (מלחמות וטרור) אנסה לגעת בתחומים השונים ולהראות כיצד הם נוגעים ונובעים מאלימות במשפחה.

בספר בראשית מקרה האלימות הראשון המוכר לנו הוא רצח של קין הרוצח את אחיו הבל. אנו נתקלים במקרה של קטילתה של בת יפתח בידי אביה החוזר מניצחונותיו ובשלבים מאוחרים יותר אנו קוראים ונחרדים ממעשה הפילגש בגבעה שבו לאחר אונס ברוטלי של פילגשו של אדם בידי בני שבט בנימין, ביתר הנ”ל את גופתה ושלח את איבריה לכל שבטי ישראל ואז באה הנקמה הנוראה על השבט.

בבואנו לבחון את הסוגים השונים של האלימות אנו מגלים כי חלקם הגדול נעוץ בהקניית ערכים ומושגים שנערים בעיקר ספגו בביתם. חלק מאותם נערים היו קורבנות לאלימות מצד בני המשפחה, בעיקר ההורים, ואחרים חזו וצפו בהתעללות האב באם או בשאר הילדים. הפנמה זו של חיברות משחר ילדותינו יוצרת מספר אפשרויות: האחת, אימוץ דפוס ההתנהגות הנלמד בבית כהתנהגות “גברית”. השניה, רצון מודע ומכוון להתנתק מההתנהגות הגברית האלימה ולעזור לקורבנות (אנשי משטרה, פסיכולוגים, עו”סים, רופאים ועוד).

מרבית הפדופילים היו בעצמם קורבנות לאלימות והתעללות מינית בילדותם. הם חוזרים ומשחזרים את ההתנהגות הנלוזה כלפי ילדים והופכים אותם לקורבנות.

בבתי ספר ילדים החווים אלימות בביתם מתחלקים אף הם למספר קבוצות. יש הסובלים מפגיעות נפשיות וגופניות ונמצאים במסגרות החינוך המיוחד, חלק קטן מהילדים מוצאים את דרכם למחלקות פסיכיאטריות, אולם מרביתם נמצאים במערכת החינוכית הרגילה ומבלים במחיצת ילדים שאינם באים מבתים אלימים. אחדים מילדים אלה מפילים את חיתיתם על ילדים בביה”ס, בדרישות כספיות, מיניות, ומשבשים את מהלך הלימודים. במקרים אחרים הילדים נתפסים כהיפראקטיביים או הסובלים מתסמונת ADHD. לעומתם נמצאים ילדים מופנמים ופסיביים העסוקים בסבלם ובפחדיהם כל העת. אצטט את דבריה של ילדה ששהתה במקלט “בגללו לא יכולתי להתרכז בלימודים. כל הזמן חשבתי שאני צריכה להיות בבית ולהגן על אמא, חששתי שהוא יהרוג אותה אם אני לא נמצאת שם כל הזמן…”

נהגים רבים מוציאים את האגרסיות האלימות שלהם בכבישים בתחרות מסוכנת ואלימה המסכנת אותם ואת שאר הנהגים הנקרים להם בדרכם. חדשות לבקרים, אנו נתקלים בדיווח על דקירות בקרב גברברים צעירים במועדונים ובפאבים, חלק ניכר מהדוקרים באים מבתים בהם התרבות האלימה של כל דאלים גבר מושרשת. בספורט נתקלים בתופעות אלימות ביותר בין הספורטאים עצמם ובעיקר בקרב קהל הצופים כלפי הקבוצה המפסידה וכלפי אוהדי הקבוצה השנייה. ידועים מקרים רבים של אלימות לאחר משחק הכוללת השתכרות והתפרעות ברחובות ופגיעות קשות בעוברי אורח.

הטלוויזיה והאינטרנט חושפים בפני בני הנעורים אלימות הולכת וגוברת כולל פורנוגרפיה הנשלחת ישירות לבתיהם באמצעות האינטרנט. להורים אין כלל פיקוח על החומרים הנצפים ע”י בני הנעורים. ילדים ונוער צופים בשעות רבות של אלימות קשה ורצח ההופכים ליותר ויותר מפורטים ואכזריים. כנראה שחושי עורכי הסרטים ותוכניות הטלוויזיה הולכים ומתקהים והם אינם נותנים את דעתם על ההשלכות ההרסניות הנגרמות, במיוחד לילדים ובני נוער, מצפייה מתמדת זו.

אלימות במשפחה הינה ידועה כאחד מהגורמים המאיצים התמכרויות: לאלימות, לאלכוהול וסמים. לכן אנו מוצאים רבים מאותם ילדים, שהיו עדים וקורבנות לאלימות, ממלאים שוב ושוב את בתי הסוהר.

אלימות במשפחה הינה סוגיה העוסקת בדיכוי, שליטה, התעללות נפשית, פיזית ומינית בקורבנותיה. יש עוברים ברחם אמם שהינם קורבנות ישירים לאלימות הגורמת לפגיעות קשות ונכויות בילוד. לעיתים ההתקפות החבלניות על האם ההרה מסתיימים בהפלת העובר. במשפחות בהן האב מתעלל באשתו ההרה או מיד לאחר הלידה, הילדים גדלים במתח ואי שקט ובתת תפקוד של האם האמורה להיות אדם רגוע, אוהב ומעניק הגנה לרך הנולד. ככל שרבים הילדים במשפחה שכזו, קטנה תשומת הלב לילדים ולעיתים אף הילדים הגדולים מכים ומתעללים בצעירים מהם.

במדינת ישראל חוקק חוק חסרי ישע, המחייב כל גורם מקצועי המודע לאלימות כלפי ילדים וחסרי ישע אחרים, לדווח כל כך מיידית למשטרה ולפקידת סעד לחוק נוער.

במחקרים שונים דווח על הפסדים של ימי עבודה רבים עקב אלימות כלפי העובדת, אשפוזים בבתי חולים כלליים ופסיכיאטרים לנשים וילדים קורבנות אלימות וכן מתקבלת תמונה עגומה ביותר על ניסיונות אובדניים של נשים וילדים שהיו והינם במערכת יחסים אלימה.

מעבר לסבל האנושי הנורא והמיותר הנגרם לאוכלוסיות חלשות שהם נשים וילדים (כמו”כ קשישים ונכים) קיימת ההשלכה הכלכלית על החברה כולה, אנו נושאים בעלויות מצטברות של משאבים המושקעים בטיפול פסיכיאטרי, אורטופדי, גניקולוגי, סוציאלי, פלילי, שרות בתי הסוהר ועוד. עלויות שהן מיותרות לחלוטין אילו החברה הייתה נערכת אחרת ועוסקת במניעה באמצעות חינוך, הדרכה, הכשרת בני נוער לזוגיות שיוויונית, בלתי אלימה, להורות אחראית ולמערכת יחסים המכבדת את הזולת.

ועדיין לא נגענו בסוגיית רציחות נשים במשפחה.